گالری تصاویر
پیوندهای مهم
روزنامه نورد سود (شمال-جنوب)

مصاحبه سفیر جمهوری اسلامی ایران

 با روزنامه Nord-Sud

ایران به تعهدات خود در رابطه با کاهش برنامه هسته ای در چارچوب توافق منعقد شده در ژوئیه اخیر عمل کرده است. جمهوری اسلامی پس از طی سالها تحریم از سوی جامعه بین المللی، روز شنبه از انزوای اقتصادی خارج شد؟ نفس راحتی کشیدید. این طور نیست؟

همانطور که مطلع شده اید، سرانجام پس از 2 سال مذاکره فشرده و به دنبال ارائه گزارش راستی آزمایی سازمان بین المللی انرژی اتمی (IAEA) مبنی بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود، روز شنبه 16 ژانویه 2016 بیانیه مشترک لغو تحریم ها توسط آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه ما و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به دنبال چیزی فراتر از حقوق مسلم و مصرح خود بر اساس قوانین و معاهدات بین المللی مربوط به بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای نبوده است؛ اما متاسفانه برخی قدرت ها با نادیده گرفتن این حق، فشارهای ظالمانه ای را به صورت یکجانبه و چندجانبه به ایران وارد کردند. خوشبختانه پس از مدتی دریافتند که این فشارها ایران را از مسیر پیشرفت باز نداشته و اثری نداشته است. این موضوع بارها در گفتار مقامات ارشد آمریکا و سایر کشورهای حامی فشار به ایران تکرار شده است. به هر حال توافق اخیر نشان داد که می توان با دیپلماسی اختلافات را حل و فصل کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره  مسئله تجهیز خود به سلاح اتمی را انکار و بر حق خود در دستیابی به صنعت کامل هسته ای اصرار کرده است. چه چیزی از زمان انعقاد توافق 14 ژوئیه 2015 و امروز عوض شده است؟

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای متعهد معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT)  همواره خود را ملزم به رعایت نرم ها و قوانین موجود دانسته و از سوی دیگر حق بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای خود قائل بوده است. علی رغم اتهامات و تبلیغات سوء علیه برنامه هسته ای ایران و اعمال تحریم های ظالمانه، هیچگاه سندی دال بر انحراف فعالیت های هسته ای ایران ارائه نشده است. مضافاً، ما قویاً با ساخت و به کار گیری سلاح هسته ای مخالف بوده و آن را بر خلاف آموزه های اسلام و اخلاق و مصلحت جامعه انسانی می دانیم. تسلیحات اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ما ندارد و جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از حامیان خلع جهانی سلاح اتمی بوده است. با امضای تفاهم نامه هسته ای میان ایران و 1+5، دو طرف متعهد شده اند اقداماتی را انجام دهند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل نموده و 1+5 نیز به تعهدات خود که یکی از آن ها لغو تحریم ها و قطعنامه های سازمان ملل می باشد عمل کرده و می کند.

چه تضمین هایی وجود دارد که شرایط موجود بین ایران و غربیها خراب نشود؟

سوال خوبی است. گام اول دستیابی به توافق هسته ای بود؛ گام دوم که مهتر است صیانت و حفظ توافق خواهد بود. دو طرف ملزم به انجام تعهدات مندرج در توافق هستند. ملاک و معیار دو طرف، برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود. مقید بودن طرفین به رعایت تعهدات مندرج در برجام، ضامنی برای حفظ شرایط موجود خواهد بود. متاسفانه، سیاست های ظالمانه طرف مقابل طی سال های متمادی، موجب بی اعتمادی مردم ایران به غرب شده است. لذا تضمین هایی در تفاهم نامه وجود دارد؛ مضافاً، رهبری، دولت و دستگاه دیپلماسی ج.ا.ایران هوشیارانه مواضع و اقدامات طرف مقابل را رصد می کنند. چنانچه نقض عهدی مشاهده شود، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند با پاسخ شایسته مواجه خواهد شد.

آیا احساس نمی کنید که این نیمی از پیروزی است چرا که رفع کامل تحریمها طی 10 سال انجام خواهد شد و در صورت کمبودهایی از سوی ایران (عدم تعهدات ایران)، پس از 15 سال مسائل به طور خودکار به روز اول برخواهد گشت؟

غالب تحریم ها بر اساس توافق نامه بلافاصله برداشته شده است. من دوست دارم مثبت به مسائل نگاه کنیم و نمی خواهم فکر کنیم که در این مسئله شاهد عقب گرد باشیم.

یکی از نتایج فوری پایان تحریمها این است که کشور شما از این پس می تواند نفت را به هر کشور و با هر قیمتی که بخواهد بفروشد. این مسئله بر قیمت جهانی نفت تاثیر خواهد گذاشت. آیا برخی از کشورهای تولید کننده نفت، نسبت به بازگشت شما به سطح جامعه بین المللی با دید و نظر منفی نمی نگرند؟

ایران همواره یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت در چارچوب سهمیه بندی اوپک بوده است. متاسفانه در دوره ای که صادرات نفت ایران با محدودیت مواجه شد، برخی از کشورها با عرضه مازاد بر تقاضای بازار، بر روند نزولی قیمت نفت دامن زدند. ایران همواره خود را مقید به تصمیمات اوپک می داند و چیزی فراتر از سهم خود در بازار نمی خواهد.

رفع تحریمها باعث می شود که ایران به حدود 32 میلیارد دلار دست پیدا کند. چه بخش هایی در اولویت استفاده از این پول قراردارند؟

چنانچه مقامات ذیربط اظهار داشته اند دولت باید با بخشی از این مبالغ پاسخگوی تعهدات خود باشد. طبیعتاً بخش عمده این مبالغ در خدمت تولید و طرح های عمرانی قرار خواهد گرفت.

آیا می توان گفت که در پایان انزوا، ایران بطور خودبخود رهبری منطقه خاورمیانه را بدست خواهد گرفت حتی اگر بدانیم که اختلاف ایران با غربیها از یک طرف و همسایگانش از سوی دیگر محدود به مسئله هسته ای نشود؟ آیا رئیس جمهور روحانی آنگونه که اصلاح طلبان می خواهند از این فرصت جدید برای نوسازی اقتصادی، گشایش کشور و کمک به صلح در منطقه استفاده خواهد کرد؟

جمهوری اسلامی ایران علیرغم اعمال محدودیت ها و تحریم های ظالمانه همواره نقش خود را به عنوان یکی از عناصر ثبات بخش در منطقه ایفا کرده است. برقراری صلح و امنیت در منطقه همواره یکی از راهبردهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. طی 250 سال اخیر هیچ سابقه ای از حمله ایران به همسایگانش وجود ندارد. منطق ما این است که کشورهای منطقه با رویکردی سازنده و بر اساس احترام متقابل و بر ابتنای ظرفیت های منطقه ای، صلح و ثبات را در منطقه تضمین کنند. اما متاسفانه قدرت های فرامنطقه ای جنگ و ناامنی را برای این منطقه به ارمغان آورده اند. به طور قطع یکی از راهبردهای دولت جناب آقای روحانی بحث توسعه اقتصادی و ادامه سیاست حسن همجواری با همسایگان و برقراری ثبات در منطقه می باشد.

نزدیکی احتمالی ایران و آمریکا، متحدان سنتی آمریکا در منطقه و در راس آنها عربستان و اسرائیل که نسبت به نفوذ قدرت شیعه تردید دارند، را عصبانی خواهد کرد ؟ ایا دلیلی برای نگرانی وجود دارد؟

اولاً، میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نزدیکی رخ نداده است و آمریکا کماکان سیاست های خصمانه خود علیه مردم ایران را پیگیری می کند. نمونه آن، رفتار این کشور در حین و حتی پس از اجرای توافق نامه، از جمله اعمال محدودیت در اعطای روادید و نیز اعمال تحریم های جدید به بهانه های مختلف قابل ذکر است.

ثانیاً، توهم نزدیکی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا در منطقه، آثار زیانباری در افزایش تنش مدهبی داشته که حقیقتاً خواسته دشمنان دنیای اسلام می باشد. جناب آقای روحانی و جناب آقای ظریف در موقعیت های مختلف رسماً اعلام کره اند اولویت کابینه جدید، روابط با همسایگان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار اتحاد جهان اسلام و منادی وحدت میان مسلمانان بوده است.

تبادل زندانیان به ایران و امریکا آیا نشانه ای اضافی از شکل گیری دوره ای جدید بین دو دیپماسی، وجود دارد؟

حمایت از اتباع کشورها در خارج، جزو وظایف دستگاه دیپلماسی است. لذا هر گونه تلاش برای آزادی اتباع ایرانی که در خارج از کشور بازداشت شده اند، اقدامی مثبت و در خور توجه تلقی می شود. در ارتباط با آزادی زندانیان در بند دو کشور، از مدت ها قبل در قالب حمایت از حقوق شهروندان تلاش هایی صورت گرفته و خوشحال هستیم که تعدادی از هموطنان ما که به بهانه های واهی نقض تحریم دستگیر و زندانی شده بودند، آزاد شدند.

نظر شما در خصوص تنش اخیر میان ایران و عربستان چیست؟

مسلماً دامن زدن به این اختلافات به مصلحت جهان اسلام نیست. دشمنان دنیای اسلام و عناصر تندرو از این اختلافات نهایت بهره را می برند.  اتحاد جهان اسلام و حسن همجواری جزو اصول بنیادی سیاست خارجی ما محسوب می شود. ایران همواره برای حفظ ثبات و امنیت منطقه پیرامونی خود تلاش کرده است. مسلماً اگر تلاش و مقاومت ایران نبود، تا به حال دو پایتخت عربی (دمشق و بغداد) توسط داعش و عناصر تندرو تصرف شده بود. عربستان به جای پیگیری سیاست ثبات در منطقه، در ائتلافی ساختگی علیه مردم یمن وارد جنگ شده است؛ قربانیان این جنگ زنان، کودکان و افراد غیر نظامی هستند. ما از عربستان به عنوان قدرت تاثیرگذار در منطقه انتظار داریم در تحقق ثبات و امنیت منطقه تلاش کند.

ما برای حل و فصل اختلافات و مقابله با تهدیدات مشترک همواره عربستان را به مذاکره دعوت کرده ایم. در حادثه اخیر حمله به سفارت عربستان، دولت ما ضمن محکوم کردن این اقدام، به سرعت عاملان این حادثه را تحت پیگیرد قانونی قرار داد و در حال حاضر محاکمه این افراد قانون شکن در دستور کار دستگاه قضایی ما قرار دارد. علی رغم این که عربستان روابط خود را با ما قطع نمود ما همواره اعلام کرده ایم آماده گفتگو برای حل و فصل اختلافات خود با عربستان هستیم.

در مدت مامورت خود در ابیجان، چه زمینه هایی همکاری های دوجانبه از اولویت برخوردارند ؟

به نظر من ظرفیت های زیادی برای بهره برداری میان دو کشور وجود دارد که متاسفانه تا به حال توجه کافی و لازم به آنها نشده است. جمهوری اسلامی ایران و ساحل عاج دارای روابط دیرینه ای هستند و باید تلاش کنیم شایسته نام و ظرفیت دو کشور این روابط را ارتقا دهیم. در بخش های کشاورزی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، آموزش فنی و حرفه ای، بهداشت و درمان و . . . زمینه های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با کمک دوستان ساحل عاجی از آنها بهره لازم را ببریم. سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارائه تجربیات خود به دوستان آفریقایی است و در این مسیر هیچ چشم داشتی ندارد.

اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران