گالری تصاویر
پیوندهای مهم
به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (سال 1395)

مصاحبه با سایت قلم آزاد (پلوم لیبر)

 

قسمت اول: سوالات بین المللی

عالیجناب، شامگاه 11 فوریه 1979 در پی سقوط سلسله پهلوی، آیت ا... خمینی در ایران به قدرت می رسد. اکنون بعد از گذشت 38 سال چه بیلانی را می تواند برای انقلاب ایران ارائه نمود

بدست آوردن استقلال سیاسی و داشتن رویکردی مستقل در نظام بین الملل، نهادینه سازی مردم سالاری دینی و واگذاری حق تعیین سرنوشت به مردم، تبدیل شدن به نیروی تاثیرگذار در عرصه معادلات منطقه ای و جهانی، گسترش سرمایه داخلی و بدست آوردن ظرفیت اولیه مناسب و حرکت به سمت توسعه و دستاوردهای فراوان در علوم و فناوری، دفاع از خاک کشور طی 8 سال جنگ تحمیلی و ایستادگی در برابر صدام حسین، غرب و استکبار جهانی همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی و به قدرت رسیدن مردم در ایران است. البته مهم ترین دستاوردها را شکل دهی نظام سیاسی بی بدیل در جهان و بدست آوردن دستاوردهای دفاعی برای حفاظت و صیانت از امنیت ملی خود قلمداد می نمائیم.

 

انقلاب اسلامی شیوه جدیدی را نسبت به سیستم های دولتهایی که تا آن زمان وجود داشت ارائه نمود. همزیستی یک قدرت مذهبی که در راس آن از سال 1989 آیت ا.. علی خامنه ای جانشین آیت ا.. خمینی شده اند و یک قدرت موقت که در حال حاضر رئیس جمهور حسن روحانی در راس آن قرار دارد. این قدرت با دو راس چگونه کار می کند البته اگر اجازه بدهید با این عبارت مطرح کنیم؟

در ج.ا.ایران همه چیز بر اساس قانون است. بر اساس قانون اساسی نقش و وظیفه هر یک از ارکان حکومتی مشخص شده است. رهبری وظایف مشخصی دارد که در قانون اساسی تصریح شده است. وی با رای مجلس خبرگان منتخب مردم تعیین می شود. رئیس جمهور بر اساس رای مستقیم مردم و برای مدت 4 سال انتخاب می گردد. ایشان رئیس قوه مجریه است و وظایف این قوه نیز در قانون اساسی کاملا روشن است. بر اساس تقسیم بندی انجام شده در قانون هیچگونه تداخل مسئولیتی وجود ندارد.

 

- مسئله هسته ای ایران در گذشته نزدیک بسیار مطرح می شد. امروز پس از تمام این کش و قوس ها موضوع در چه وضعیتی است؟

اکنون بیش از یکسال از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 می گذرد. پس از برجام، این کشورها و نیز شورای سازمان ملل طی قطعنامه شماره 2231 ضمن لغو تمامی قطعنامه های تحریمی و پایان دادن به تحریم های ظالمانه، فعالیت های صلح آمیز هسته ای ج.ا.ایران را به رسمیت شناختند. همواره موضع جمهوری اسلامی گفتگو و تعامل سازنده بوده است و ما ثابت نمودیم که حق توسعه فناوری ها و علوم نوین منحصر به قدرت های خاص نیست و همه اعضای NPT حق دارند که از انرژی هسته ای در جهت مصارف صلح آمیز استفاده کنند. در ایران در حال حاضر بسیاری از رادیو داروها که در انحصار چند کشور صنعتی است، با تکیه بر دانش و توان بومی تولید می گردد. همچنین در صنعت، کشاورزی، پزشکی، داروسازی و بسیاری از علوم دیگر از مزیت های دانش بومی هسته ای خود استفاده می کنیم. گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر راستی آزمائی و اجرای کامل توافقات از سوی ایران بارها منتشر شده است.

 

تحلیلگران متعددی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از طریق منازعات در سوریه و در یمن خود را بعنوان رهبر منطقه تحمیل نماید. چه مقدار این کلام صحت دارد؟

مایلم مثالی در این ارتباط برای شما بزنم. اگر دولت قانونی کشور مالی از شما برای مبارزه علیه تروریسم درخواست کمک کند شما چه پاسخی می دهید؟ فکر می کنم حتما این درخواست را اجابت کرده و براساس سنت دوستی و حسن همجواری و برادری برای دفع شر تروریسم به کمک برادران خود خواهید رفت. خود شما از تروریسم آسیب دیده اید، کشورهای عضو اتحادیه ساحل به کرات از پدیده تروریسم آسیب دیده اند، در نیجریه، کامرون و چاد گروه های افراطی فعالیت می کنند.  

حضور ما در سوریه و عراق به همین ترتیب و بر اساس درخواست رسمی دولتهای قانونی این کشورها و برای مبارزه با تروریسم و داعش است. البته بارها اعلام کرده ایم که حضور ما مستشاری است و برای دادن کمک های مشورتی آنجا هستیم. جنگ در این دوکشور جدی و برای حفظ امنیت کل منطقه و جهان است. دنیا باید از این مقاومت قدردانی کند وگرنه ادامه این تروریسم به اروپا، آفریقا و آمریکا کشیده می شود همانطوریکه قبلا شما شاهد برخی تحرکات در پاریس، بروکسل، مالی و حتی اینجا در گراند بسام بودید. تکفیر زائیده برداشت غلط و انحرافی از اسلام بوده و تهدیدی برای امنیت کل بشر محسوب می شود. اگر امروز ج.ا.ایران در عراق و سوریه حضور نمی داشت ممکن بود آتش فعالیت های تکفیری و تروریستی کل منطقه خاورمیانه، اروپا و آفریقا را فراگیرد.

در مورد یمن حمایت ج.ا.ایران صرفا معنوی و بشردوستانه است، مردم مظلوم یمن روزانه توسط ارتش عربستان سعودی بمباران می شوند، هیچ اجماع بین المللی علیه این جنایت شکل نگرفته است. ج.ا.ایران بارها از نهادهای بین المللی و حقوق بشری و در راس آنها سازمان ملل متحد درخواست نموده که علیه این ائتلاف که زنان و کودکان بیگناه را می کشد بایستد. انقلاب ما حمایت از مردم مظلوم و مسلمان در اقصی نقاط عالم را وظیفه خود می داند و این حمایت صرفا معنوی است.

 

بخش دوم

1- عالیجناب، روابط ایران و ساحل عاج در چه وضعیتی هستند. بخش های مختلفی که جمهوری اسلامی ایران وارد می شوند کدامند؟

روابط در شرایط خوبی قرار دارد اما برای دو طرف راضی کننده نیست. ما همواره علاقه داریم که روابط خود را ارتقاء بخشیم. به همین دلیل قرار است دومین دور کمیسیون مشترک در آینده نزدیک در ابیجان برگزار گردد. طبیعتا بخش های مورد علاقه ما بخش های انرژی، فنی مهندسی، زیرساخت ها، صنعت، خودرو، کشاورزی و پزشکی است. البته محدودیتی برای توسعه روابط خود با ساحل عاج در سایر بخش ها قائل نیستیم، ج.ا.ایران آمادگی دارد دانش و صنعت بومی خود را با کشور شما به اشتراک بگذرد.

 

2- امروزه ایران کشوری است که به یک سطحی از توسعه فنی و علمی رسیده است. اما تاکنون کشور شما بنظر نمی رسد از سوی دانشجویان و محققین ما بعنوان مقصدی برای انجام تحصیلات دانشگاهی در زمینه های علمی و فنی انتخاب شده باشد. آیا تصور نمی کنید بایستی اهمیت بیشتری به این نوع همکاری داد، همانگونه که دانشجویان ساحل عاجی بعنوان مثال عازم هند یا چین می شوند؟

از سال گذشته بورسیه تحصیلی ویژه دانشجویان ساحل عاجی در بسیاری از رشته ها به دولت شما اعلام گردید. دانشجویان قادر خواهند بود در تمامی رشته ها اعم از فنی و مهندسی، علوم پایه و غیره تحصیل نمایند. مقدمات کار شکل گرفته و به زودی تعدادی از دانشجویان ساحل عاجی جهت تحصیل به ایران اعزام می گردند. این آمادگی از سوی ما وجود دارد که در صورت استقبال، تعداد اختصاص یافته را افزایش دهیم.


مصاحبه با روزنامه نور سود

1- با آمدن دونالد ترامپ به کاخ سفید در تاریخ 20 ژانویه 2017 آیا می توان گفت که آمریکا و ایران مجدا ناسازگاری خواهند داشت؟

سیاست های ایالات متحده علیه ملت ایران طی دهه های گذشته همواره خصمانه و مبتنی بر دشمنی بوده است و ما هیچگاه به آمریکا اعتماد نداشته ایم. آنچه طی سالهای گذشته و توافق هسته ای با 1+5 اتفاق افتاد بدلیل آن بود که به جهانیان بگوئیم ج.ا.ایران اهل تعامل و مذاکره و صلح طلب می باشد. ما در این توافق بر حق خود برای دستیابی به دانش صلح آمیز هسته ای صحه نهادیم. هیچ سازگاری و نزدیکی در جریان مذاکرات 1+5 میان ایران و آمریکا رخ نداده است که با آمدن دولت جدید تغییر نماید. سیاست آمریکا همواره پس از انقلاب اسلامی ایران فشار، تهدید به جنگ، تحریم، ترویج ایران هراسی و دشمنی علیه کشور و ملت ما بوده است. ما امیدواریم که دولت جدید از وضعیت قبلی درس گرفته و با زبان احترام با مردم ایران سخن بگوید. سیاستهای خصمانه گذشته سود و ثمری نداشته است و باید از آنها درس گرفته و اصلاح کرد و آنها را در مسیر پیشرفت و تعالی منطقه و جهان تغییر داد.

 

2- شما در ابیجان انتخاب این مخالف سرسخت نزدیکی آمریکا با ایران را چگونه احساس کردید؟

لبخندها و فریادهای دولت آمریکا نسبت به ج.ا.ایران نه ما را خرسند می سازد و نه ما را می ترساند، ملت و دولت ایران به خوبی آمریکا و سیاست های آنرا می شناسند و اکنون که 38 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد علاقه ای به ایجاد رابطه با آن نداریم. موضع آنها همواره تداوم دشمنی و تخاصم بوده است، در حالیکه جمهوری اسلامی و ملت ایران همواره منادی صلح و دوستی در جهان بوده اند.

در اینجا مایلم تصریح نمایم که ما همواره حساب مردم آمریکا را از دولت این کشور جدا کرده ایم و می دانیم خیلی از سیاست های دولت مورد قبول و حمایت مردم نیست و شما نمونه هایی از اعتراض را در جریان اخیر تصویب قانون منع ورود اتباع 7 کشور به خاک ایالات متحده شاهد بودید.

 

3- آیا فرمان ضد مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا که ورود اتباع 7 کشور دارای اکثریت مسلمان از جمله  ایران شما را نگران می کند؟

همانطوریکه در سوال قبل توضیح داده شد، فشار و تهدید از سوی ایالات متحده تنها از شکلی به صورت دیگر در دوران مختلف ریاست جمهوری این کشور تغییر نموده است. این رفتارهای آمریکا برای ما عادی است، شما نمی توانید از کسی که اظهار دشمنی می کند، انتظار محبت و دوستی داشته باشید. البته که این قانون فعلا با حکم دادگاه ملغی شده است اما حتی در صورت اجرای آن هم باز نشان از این است که بی اعتمادی ما به آمریکا ریشه در رفتارهای خصمانه دولت آمریکا داشته و بجا می باشد.

 

4- آیا تصور می کنید اعتراض شدید و عمل متقابلی که کشور شما تصمیم گرفته است در خصوص ایالات متحده اعمال کند چیزی را تغییر خواهد داد؟

در روابط سیاسی و دیپلماتیک رویه اقدام متقابل یک اصل حقوقی بین المللی پذیرفته شده است. همه کشورها هم به نوعی این اصل را در برابر رفتار کشورهای مختلف به اجرا می گذارند. اعتراض و اقدام متقابل ج.ا.ایران در عدم صدور روادید جهت اتباع آمریکایی، یک اقدام متقابل برای مقابله با رفتار زشت آنها و بی احترامی به ملت ایران است، البته باتوجه به لغو فرمان مهاجرتی ترامپ توسط یکی از دادگاه های فدرال و تعلیق آن ما نیز عدم صدور روادید را معلق نمودیم و لذا تیم ملی کشتی آمریکا اجازه یافت تا در رقابتهای جام جهانی کشتی در ایران شرکت نماید.

 

5- آیا به ادامه حیات توافق 14 ژوئیه 20125 در وین (اتریش) که بعد از 12 سال مذاکره درخصوص پرونده هسته ایران بدست آمد معتقد می باشید؟

ما بر اساس متن توافق نامه، به انجام برخی محدودیت‌های موقت و اقدامات اطمینان‌ساز در بخش‌های مختلف برنامه هسته‌ای خود متعهد شده ایم. از زمان امضای برجام، به گواه مکرر و چندین باره آژانس بین المللی انرژی اتمی و همه کشورهای متعاهد 1+5 ، ایران به تعهدات خود عمل کرده است و هیچگونه تخطی از آن نداشته است. ما بر توافقات خود استوار هستیم و البته این بستگی به طرف مقابل هم دارد، اگر آن ها بر تعهد خود استوار بمانند و بر طبق برجام پیش بروند مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر نقض برجام که تاکنون مشخصا توسط یکی از اعضای 1+5 اتفاق افتاده بخواهد تکرار شود و یا دولتی بخواهد آنرا زیرپا بگذارد حتما رویکرد ما هم تغییر خواهد کرد.

 

6- این توافقنامه درخصوص پرونده هسته ای بهرحال این امیدواری هایی را ایجاد کرده بود که تحریم ها علیه کشور شما را لغو نماید.

بر اساس تعهدات برجام و قطعنامه 2231 کلیه تحریم های وضع شده در زمینه هسته ای لغو گردید، برچیده شدن و از بین رفتن ساختار تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای، که بعضا از آن با تعبیر « لغو تحریم‌ها روی کاغذ» یاد می‌شود، به لحاظ حقوقی و سیاسی اهمیت خاصی دارد چراکه تمامی قطعنامه‌ها، قوانین و مقرراتی که تحریم‌ها به واسطه آنها وضع شده‌اند را از بین می‌برد. بدیهی است که چنین امر مهمی را نباید کم ارزش تلقی کرد. این زیرساخت‌ها عبارت بودند از: قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد: با عنایت به بند اجرایی (آ) 7 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، از زمان گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن شورا مبنی بر انجام تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام یعنی در تاریخ 26 دی 1394، هفت قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت شامل قطعنامه‌های 1696 (2006)، 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) لغو گردید. لغو قطعنامه‌های فوق باعث گردید تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی شامل تحریم‌ها و محدودیت‌های گسترده در حوزه‌های بانکی و مالی، بیمه و حمل و نقل لغو گردد و ساختار نهادی تحریم‌ها که در قالب کمیته تحریم قطعنامه 1737، تیم نظارت بر تحریم‌ها و پانل کارشناسی ایجاد شده بود، منحل شود. اما مهم‌ترین اثر لغو تحریم‌های شورای امنیت، از میان رفتن مبنای حقوقی و سیاسی برای مشروعیت‌زدایی از برنامه هسته‌ای ایران و توجیه‌کننده قانونی تحریم‌ها بوده است. در خصوص رفع تحریم های بانکی در حال حاضر با خیلی از بانک های بزرگ اروپا در حال معامله هستیم. بسیاری از شرکتهای مهم در بسیاری از بخش ها مانند نفت و گاز، خودرو، صنایع تبدیلی، مواد غذایی و ... دوباره کار خود را آغاز کرده و برنامه های زیادی برای سرمایه گذاری در ایران دارند.

 

7- روابط غیر حسنه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یک سری است که همه آن را می دانند. آیا بایستی این سروصدای دیپلماتیک را در نیمه راه بین مذهب و سیاست در بایگانی محتوم ها قرار داد؟ آیا می توان امیدوار بود روزی بین این دو کشور که بهر حال مسلمانند صلح بشود.

جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار روابطی مبتنی بر برادری، حسن همجواری، صلح و برپایه آموزه های اسلامی با همه همسایگان و برادران مسلمان خود از جمله عربستان سعودی بوده است. دلیلی برای دشمنی و تخاصم وجود ندارد. طی 300 سال گذشته ایران به هیچ کشور همسایه خود حمله نکرده است پس مردم ایران مردمی صلح طلب هستند. انتظار ما از همسایگان این است که به دست دوستی دراز شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، پاسخی شایسته و درخور بدهند.

متاسفانه رفتار عربستان طی سالهای گذشته خلاف رویه برادری و دوستی بوده است. در سال 1394 بیش از 500 نفر از زائرین ایرانی جان خود را به دلیل سوء مدیریت در حج از دست دادند و دولت سعودی بابت این موضوع حتی یک عذرخواهی ساده هم نکرد. سال گذشته به دلیل کارشکنی این کشور مردم مسلمان ایران از انجام فریضه حج بازماندند. اکنون مردم غیرنظامی و مسلمان یمن مدت زیادی است که زیر حملات سنگین سعودی قرار دارند و همه روزه آماج حملات سنگین نظامی هستند. در دنیای امروز نمی توان نسبت به تحولات اطراف خود بدون حساسیت بوده و واکنش نشان نداد.

 

8- پرونده ای دیگر، روابط شما با اسرائیل آیا یک روز در مسیر خوبی قرار خواهد گرفت؟

ج.ا.ایران کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، لذا برقراری روابط موضوعیتی ندارد.

 

9- روابط دوجانبه ایران و ساحل عاج در چه وضعیتی قرار دارد؟

روابط ج.ا.ایران و ساحل عاج بیش از 40 سال قدمت دارد، در حال حاضر می توانیم بگوئیم این روابط در مسیر مناسبی قرار گرفته و عزم ما بر توسعه مناسبات است. آقای دکتر مابری وزیر امورخارجه سابق اکتبر سال 2016 به ایران سفر کرده و علاوه بر ملاقات و مذاکره با همتای ایرانی، با ریاست جمهوری و نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان مسئول کمیسیون مشترک دو کشور ملاقات نمود. بنا داریم دومین دور کمیسیون مشترک را طی آینده ای نزدیک در ابیجان برگزار کنیم. این موضوع مسیر ما برای توسعه همکاری های فیمابین مشخص خواهد کرد.

 

10- به نظر چه جنبه هایی برای ارتقاء وجود دارد؟

در برنامه هایی که برگزاری دومین دور کمیسون مشترک در نظر گرفته ایم، ارتقاء و توسعه همکاری ها در زمینه های دریایی، راه، حمل و نقل، خودرو، فنی و مهندسی، کشاورزی، پزشکی، مالی و بانکی در نظر گرفته شده و امیدوارم با برگزاری دور دوم کمیسیون مشترک، به زودی شاهد توسعه همه جانبه روابط نسبت به گذشته باشیم.

 

11-  ساحل عاج در پی دستیابی به کرسی عضو غیر دائم در شورای امنیت است آیا می تواند روی رای مثبت ایران حساب کند؟

ما کشور ساحل عاج را دوست خود می دانیم و روابط ما بر این اساس دوستی و احترام بنا نهاده شده است. حتما درخواست حمایت برای عضویت غیردائم در شورای امنیت را با دید مثبت بررسی خواهیم کرد و از اینکه تعداد دوستانمان در شورای امنیت زیاد باشند خوشحال خواهیم شد.  

12- ساحل عاج و ایران توافقنامه های همکاری متعددی را امضاء کرده اند طبق منابع ما در وزارت امور خارجه ساحل عاج یکی از موارد در خصوص لغو روادید برای ساحل عاجی هایی است که مایلند به ایران سفر کنند. آیا این را تایید می فرمایید؟

لغو روادید موضوعی حاکمیتی و دوجانبه است. ما از هر اقدامی برای گسترش همکاریها استقبال می کنیم اما تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است. البته قبلا تفاهم نامه ای جهت لغو روادید برای دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت امضاء شده که از سوی ما همه مراحل قانونی را طی کرده و منتظر اعلام دولت شما در اجرایی شدن آن هستیم.  

 

14- چه تعداد از اتباع کشورتان در ساحل عاج مقیم هستند و در چه بخش های فعالیت می نمایند؟

جامعه ایرانی مقیم ساحل عاج جامعه بزرگی نیست و تعداد کمی از اتباع ما در این کشور حضور دارند و غالبا به مشاغلی همچون تجارت و فعالیت های اقتصادی و امور پزشکی مشغول می باشند.

 

15- در ماه ژوئیه گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران محمد جواد ظریف سفر 6 روزه ای را به آفریقای غربی انجام داد ولی به ساحل عاج نرسید. چرا ابیجان در برنامه وی نبود؟

باتوجه به اینکه برنامه سفر آقای دکتر مابری وزیر امور خارجه سابق پیش بینی و برنامه ریزی شده بود، اولویت ما در انجام این سفر بود که خوشبختانه در اکتبر 2016 انجام شد. اکنون آماده ایم که برای سفر وزیر امور خارجه ایران به ابیجان برنامه ریزی لازم را صورت دهیم و حتما در تماس با طرف ساحل عاجی این موضوع از اولویت برخوردار خواهد بود. 

                                                                               

16- نظرتان در خصوص ساحل عاجی که از ماه نوامبر 2016 وارد جمهوری سوم شده است چیست؟

کشور ساحل عاج را در مسیر توسعه و حرکت رو به جلو می دانیم و بهترین آرزوها را برای مردم و نیز توفیق دولتمردان در این مسیر داریم. ابتکار رئیس جمهور جناب آقای الحسن واتارا در تغییر قانون اساسی و آغاز جمهوری سوم حرکت جدیدی است که امیدواریم به حرکت توسعه ای کشور شتاب بخشیده و باعث حضور همه گروهها و سلیقه های سیاسی و استفاده از تمامی ظرفیت ها در این مسیر باشد. امنیت و آرامش نیازی اساسی برای توسعه و پیشرفت است و لازمه جذب سرمایه گذاری و جلب توجه کشورها به حضور حداکثری اقتصادی می باشد که امیدواریم پایدار و مستحکم باشد.  

 

مصاحبه با روزنامه اکسپرسیون

 

1- امسال کشور ایران سی هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی را گرامی می دارد. چه نگاهی (ارزیابی) به مسیر طی شده دارید؟

سی و هشت سال زمانی طولانی است، کشورهای بسیاری در جهان در طی 38 سال تغییرات زیادی به خود دیده اند، در طی سال های پر برکت انقلاب اسلامی، دستاوردهای بی شمار و همچنین نقصان و کمبودهایی داشته ایم. با این حال همواره خود را ارزیابی می کنیم و تلاش داریم بر اساس نقاط قوت و ضعف، جایگاه خود را به صورت روز افزون ارتقاء بخشیم. از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بدست آوردن استقلال سیاسی و داشتن رویکردی مستقل در نظام بین الملل، برقراری دموکراسی بر پایه حکومت دینی و مردم سالاری دینی، واگذری حق تعیین سرنوشت به مردم، گسترش توان و سرمایه داخلی و اتکاء به این توان و دانش، بدست آوردن ظرفیت مناسب برای حرکت به سمت توسعه و تبدیل شدن به نیرویی تاثیرگذار در تمام معادلات منطقه ای و بعضا جهانی بوده است.

و البته برای برطرف نمودن نقاط ضعف برای آینده خود راهبردهای متنوعی تنظیم شده، یکی از این رویکردها نگاه به درون و ظرفیت های داخلی است و در حوزه اقتصادی تلاش خواهیم نمود که هم درون زایی و هم برونگرایی لحاظ گردد. تلاش داریم از موقعیت ژئوپلتیک کم نظیر و نیز توان داخلی خود جهت رشد و توسعه استفاده نموده و به جهان اعلام کنیم که ایران قدرتمند برای هیچ کشوری تهدید به شمار نمی رود بلکه حامل پیام صلح و دوستی برای جهانیان است.

        2-  سطح پایین مبادلات بازرگانی بین ساحل عاج و کشورتان را چگونه توضیح می دهید؟

همواره از جانب ما اراده و علاقه وجود دارد که سطح مبادلات فعلی را افزایش دهیم. در این خصوص نگاه به آینده داریم، اینکه چرا سطح مبادلات پائین است به دلایل زیادی مربوط می شد. ظرفیت های زیادی برای ارتقاء سطح فعلی همکاریها وجود دارد که باید مورد توجه دوطرف قرار گیرد. تلاش داریم بسترهای قانونی و حمایتی مورد نیاز حضور همه جانبه بخش های اقتصادی کشورمان را با برگزاری دومین دور کمیسیون مشترک دو کشور ایجاد نموده و تحول جدی در روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایجاد نمائیم.

 

3- برخی پروژه ها از جمله ساخت یک کارخانه مونتاژ تراکتور در ابیجان اعلام شده بود. علت انجام نشدن آن چیست؟

در سال 2012 آقای سیسه سفیر ساحل عاج در تهران از یکی از گروههای صنعتی تولید تراکتور در ایران بازدید نمود. خرسندیم که کشاورزان ساحل عاجی از کیفیت محصولات ایرانی رضایت داشته اند و خواهان استفاده انبوه و استقرار صنعت مونتاژ آن در اینجا شده اند. در این خصوص قولی داده نشده و شرکت ایرانی اعلام نمود که تولید تراکتور را در ساحل عاج بررسی می کند. احداث یک خط تولید بسیار هزینه بر است و می بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

4- ایران متهم شده است که توافقنامه مربوط به سلاحهای اتمی که در ماه ژوئیه 2015 در وین امضاء شده را با پرتاب یک موشک نقض نموده است. آیا این یک بهانه برای کسانی که صداقت کشور را مورد تردید قرار می دهند نمی باشد ؟

مایلم سوال شما را تصحیح کنم که توافقنامه میان ایران و 1+5 بنام برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران بوده است. ما بارها اعلام کرده ایم که این فعالیت صلح آمیز بوده و هیچ نیت و قصدی برای تولید سلاح هسته ای نداریم و رهبر انقلاب اسلامی تولید و بکارگیری سلاح هسته ای را باتوجه به اینکه ماهیت ضدبشری دارد حرام اعلام نموده است. درخصوص آزمایش موشک که مربوط به توانمندی دفاعی کشور می باشد هیچ قطعنامه بین المللی این موضوع را منع نکرده است. حتی قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز از ایران نمی خواهد که به آزمایشات موشکی خود پایان دهد. هر کشوری حق دارد توان دفاعی متعارف خود را ارتقاء ببخشد و این موضوع برای ما اهمیتی دوچندان دارد چراکه یکبار تجربه تلخی در 8 سال جنگ تحمیلی از سوی صدام حسین داشته ایم و مردم ما آماج حملات موشکی و شیمیایی صدام واقع شده و متاسفانه جامعه بین المللی وقعی به درخواستهای ما در این خصوص ننهاد. جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 طی بیانیه‌ای که طی سند شماره S/2015/550 در شورای امنیت ثبت گردید، اعلام داشت که به اقدامات ضروری جهت تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی در مقابل هرگونه تجاوز ادامه خواهد داد و توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های دوربرد خارج از حیطه قطعنامه فوق قرار دارد.

 

5- دونالد ترامپ، ایران را در بین کشورهایی که ورود اتباع آنها به خاک آمریکا ممنوع است درج نموده است. عکس العمل متقابل تهران چیست؟

متاسفانه دشمنی آمریکا با مردم ایران از اوایل دهه 60 میلادی و همکاری در کودتا علیه دولت قانونی دکتر محمد مصدق آغاز شده و کماکان ادامه دارد. بخصوص در طی 38 سال گذشته این دشمنی در عرصه های مختلف از جمله حمایت جدی از صدام حسین در جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران، هدف قراردادن هواپیمای مسافربری و کشتن صدها غیرنظامی توسط ناو وینسنس و اعطای مدال به فرمانده ناو فوق، حضور نظامی بی ثبات کننده در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، اعمال انواع و اقسام تحریم های ظالمانه یکجانبه و چندجانبه به بهانه های مختلف و ... ادامه داشته است.

این اقدام نیز یکی از ابعاد سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایرانیان و به بهانه های واهی است. اگر به فهرست اتباع و کشورهایی که تاکنون در ایالات متحده اقدام تروریستی انجام داده اند مراجعه نمائید نام حتی یک ایرانی در آن نیست. جامعه ایرانی مقیم آمریکا جامعه ای فرهیخته و با فرهنگ است که در پیشرفت این کشور نقش مهمی داشته است. این حکم که خوشبختانه فعلا با رای قاضی دادگاه معلق شده و حتی دادگاه تجدید نظر، رای بر توقف اجرای آن را داشته است، خلاف موازین حقوق بشر و انسانی است.

درحال حاضر مشکلی برای ورود اتباع ایرانی به آمریکا وجود ندارد اما در صورت اجرایی شدن این فرمان حتما اقدام متقابل از سوی ایران متصور خواهد بود.  

 

6- انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایران انجام خواهد شد. چگونه کشور شما موفق می شود  انتخابات دمکراتیک با حضور کاندیداهای متنوع برگزار نماید در حالی که شریعت را به اجراء می گذارد؟

انقلاب اسلامی برای بدست آوردن حق تعیین سرنوشت و حکومت مردم بر مردم به پیروزی رسید. ما طی 38 سال اصول مردم سالاری و دموکراسی را در کشور نهادینه کرده ایم و این مبتنی بر قانون اساسی می باشد. ما طی این سالها بیش از 40 انتخابات برگزار کرده ایم و در تمامی این انتخاباتها که بر اساس قانون بوده است، حضور کاندیداها از سلائق و جناح های مختلف وجود داشته و این مردم بوده اند که فرد و سلیقه مورد نظر خود را انتخاب کرده اند. این بار نیز مردم ایران با حضور پرشور خود در انتخابات به فرد مورد نظر خود رای خواهند داد و چهارچوب مدیریت کشور برای چهار سال آینده را تعیین خواهند کرد.

تصویر متن مصاحبه های سفیر ج.ا.ایران با رسانه های ساحل عاجی

http://http://abidjan.mfa.ir/uploads/کلیه_صفحات.pdf

http://abidjan.mfa.ir/uploads/مصاحبه_با_پلوم_لیبر.pdf

http://abidjan.mfa.ir/uploads/فایل_نهائی.pdf

اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران